Výstava

Youki Hirakawa: 窶冱

Zveme Vás na vernisáž výstavy 冱 od umělce Youkiho Hirakawy, kurátorkou výstavy je Šárka Koudelová. Vernisáž je v úterý 9. 9. 2025 v 18h.

vernisáž: 9. 9. 2025 / 18:00
výstava: 10. 9. – 24. 9. 2025


Název výstavy Youkiho Hirakawy tvoří dva znaky, které nelze přesně přeložit ani vyslovit. Jde o kombinaci archaických písmen čínské abecedy, která se opakovaně objevuje při automatickém překladu textu z japonštiny do angličtiny, a jeho následném zkopírování z prostředí chatuGPT do Gmailu. Tato systémová zkomolenost je příkladem fenoménu mojibake, nečitelné skladby znaků, která vzniká při nesprávné interpretaci kódování. Tento meziprostor, ve kterém se potkávají dva kulturní systémy, je i častým pracovním teritoriem Youkiho Hirakawy. I přes veškerou lidskou snahu, neuvěřitelně sofistikované technologie, globální virtuální i gastronomické prostředí, naráží mezikulturní kontakt na chyby v kódování, vzájemné předsudky i potravinové intolerance.

Objemovým i myšlenkovým těžištěm výstavy je instalace složená z použitých konví na mléko, nazvaná Intolerance. Zdánlivě „nevinné“ objekty lze skrze Youkiho interpretační kódování číst jako emblematickou upomínku na poválečné Japonsko a na počátek vlivu USA na japonskou společnost. Před druhou světovou válkou nebylo kravské mléko pravidelnou součástí japonského jídelníčku. Po drtivé porážce Američany byla tato mezera na trhu rychle zaplněna importovanou mlékárenskou lobby. Nové chovy krav a stavby mlékáren doplnila stále aktivní kampaň o důležitosti denního pití kravského mléka, kterou nezastavila ani genetická nepřipravenost obyvatelstva, respektive historicky podmíněná a široce rozšířená absence enzymu, nutného ke strávení laktózy. Mlékárenské konve jsou tak tvarovým ekvivalentem bomb, které Američané shazovali na japonský lid a s nadsázkou i připomínkou následné rozbušky jeho trávicích systémů.

Symbolické a obsahově bohaté mlékárenské instalaci v galerii předchází vůně mořské řasy, jejíž formáty Youki vyskládal do plochy, která je evropskou analogií pro mléčnou intoleranci Asiatů. Euroamerické trávící systémy totiž pro změnu postrádají enzymy na dokonalé strávení mořských řas. Temně zelená plocha je pro Youkiho současně ukazatelem rozdílu vlhkosti mezi oběma světadíly. Během trvání výstavy její dokonalost naruší ohnuté rohy, ohyby a kroucení, reagující na prostředí výstavního prostoru. Celkový výčet symbolů, kulturních a historických referencí uzavírá hravá instalace Easter, založená na podobnosti názvu křesťanského nejdůležitějšího svátku a světové strany, která zároveň dogmatizuje východní společnost.

Youkiho tvůrčí přístup lze symptomaticky nazvat jazykem, který pomůže rozluštit mojibake. Zkoumá věci denní potřeby, ze kterých se stalo politikum, nebo se díky svému univerzálnímu emočnímu náboji proměnily ve svůj vlastní kód – jako pivo Budweiser. Ačkoliv je název původně toponymem, tedy odkazuje k místu výroby nápoje, idealizované vlastnosti piva se staly kódem pro jeho charakter a marketing. Tento vnější znakový soulad, kryjící rozpor ve vnitřním kódování, prezentují dvě různé, ale podobně barevné plechovky, díky Youkimu vždy perfektně orosené.


Projekt je realizován díky finanční podpoře hl. m. Prahy a Státního fondu kultury České republiky.